24, 26, 30 та 31 жовтня 2023 року відбулася серія онлайн-семінарів з теми «Системний підхід до забезпечення наступності і перспективності між дошкільним закладом і школою» у рамках проведення курсів підвищення кваліфікації для вчителів та вихователів міста і області та студентів спеціальності 013 Початкова освіта.
Ініціатором виступила професор, доктор педагогічних наук, завідуюча кафедрою початкової та дошкільної освіти Якименко С.І., модераторами виступили кандидат педагогічних наук, доцент Шапочка К. А. та кандидат педагогічних наук, старший викладач Філімонова Т.В.
Учасники зустрічі розглянули актуальні проблеми, а саме:
— Проєктування педагогічної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі. Сучасні психолого-педагогічні підходи до роботи з дітьми із ООП.
— Нові виклики наступності дошкільної і початкової освіти: оцінюємо, розмірковуємо, упроваджуємо.
— Дитина на порозі шкільного життя. Готовність дитини до навчання в школі.
Проблема наступності між дошкільною та початковою ланками освіти, як не прикро, з року в рік не втрачає актуальності. Закономірно виникає ряд питань: невже принцип наступності є лозунгом і втілюється лише на папері? як налагодити взаємодію між педагогами закладів дошкільної освіти та початкової школи? як їм стати партнерами? як зробити так, щоб «рух» кожної дитини та її батьків від першого освітнього осередку до наступних був поступальним? Ці питання набувають особливого значення в умовах реформування освіти в Україні.
Модератори семінарів звернули увагу учасників на такі ключові питання як нормативно – правова база, зокрема Постанова КМУ від 15 вересня 2021р. №957 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти», методичні рекомендації МОН України щодо особливостей організації освітнього процесу в закладах освіти у 2023/2024 навчальному році. Було розглянуто структуру ІПР. Методи обстеження та оцінки дітей з особливими освітніми потребами. Навчальні цілі і завдання («Розумні» (SMART) цілі), їх пріоритетність. Піднімалися питання стосовно того, в яких сферах розвитку необхідно надати допомогу, скільки часу на тиждень триватимуть заняття з фахівцями або додаткові заняття, які зміни у розкладі мають відбутися, які адаптації/модифікації необхідно здійснити і яких фахівців необхідно залучити. Було розглянуто адаптації та модифікації, обговорено їх сфери застосування, виконано ряд практичних вправ на розробку варіанту завдання за адаптованою програмою, за модифікованою програмою.
Під час роботи виникла жвава дискусія, за результатами якої були узагальнені професійні думки щодо сучасних психолого-педагогічних підходів до роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Звернули увагу учасників семінарів на будову та функції центрального апарату мовлення, обговорили, що таке нейрон, аксон, мієлінізація, нейронні зв’язки, дослідили як відбувається формування навички (мовлення, моторного, самообслуговування), пластичність мозку, тощо.
Зустрічі пройшли на високому науково-інформаційному рівні. Учасники активно долучалися до обговорення проблем, вирішували створені проблемні ситуації.